Frans
Big daddy
Amsterdam: Cargo, 2016
253 p.
9789023494799 (paperback)

De code van de misdadiger

Chahdortt Djavann (1967) komt uit een rijke familie die alles verloor tijdens de Iraanse revolutie in 1979. In Frankrijk studeerde ze antropologie en werd een fervente critica van de ayatollahs en de fundamentalistische islam. In 2004 werd ze beroemd met het pamflet Weg met de sluier.

Ze schreef romans en essays over het leven als vrouw in een fundamentalistische staat. Haar nieuwe boek Meester is een genuanceerd portret van enkele fascinerende personages die wanhopig op zoek zijn naar liefde en verlossing.

Indringend is het portret van Rody, een dertienjarige latino die tot levenslang is veroordeeld omdat hij drie andere jongens zonder enige reden heeft vermoord. Hij vertelt zijn verhaal aan een voormalige advocate die zelf met een aantal trauma's rondloopt. Haar broer stierf ooit door haar schuld, zo denkt ze. Ze stopte met de verdediging van kleine criminelen zoals Rody, opende een boekhandel en wil nu het verhaal van Rody neerpennen.

Rody is een straatschoffie. Big Daddy, een gevreesde drugsdealer die in Redville, een achterstandswijk in een niet nader genoemde Amerikaanse stad, de scepter zwaait, neemt hem onder zijn vleugels. Hij ziet wel wat in de bijdehante jongen en leert hem de taal van de str…Lees verder

Advocate Nikki Hamilton ontfermt zich over de jeugdige, veroordeelde moordenaar Rody. Omdat zij voor hem geen vrijspraak tijdens de rechtszaak kon realiseren voelt ze zich schuldig en wil ze zijn kant van het verhaal laten horen. Iedere zondag bezoekt ze hem in de gevangenis en schrijft zijn levensloop en ervaringen op. Al gauw ontstaat er een bijzondere band tussen hen. Dan probeert Nikki om de levenslange straf van Rody te herroepen. Met de hulp van een prestigieus advocatenkantoor lijkt dat te lukken. Geschreven vanuit Rody en Nikki’s ervaringen. Perfect omschreven beweegredenen van advocate Nikki over de pogingen om Rody uit de gevangenis te halen met bijzonder eerlijke conclusies. Als je houdt van een happy end dan moet je de laatste twaalf pagina’s niet lezen. Deze thriller van Djavann (1967) is duidelijk gestoeld op haar Iraans-Amerikaanse achtergrond.