Hekserij
Hex
Thomas Olde Heuvelt
Amsterdam: Uitgeverij Luitingh-Sijthoff, 2017
342 p.
9789024573349 (paperback)

Het op het eerste gezicht vredige en rustige dorpje Beek is al eeuwenlang in de ban van een vloek. Katharina van Wyler, ofwel de Wylerheks, heeft het dorpje in haar macht. Bewoners kunnen het dorpje niet te lang verlaten of ze krijgen zelfmoordneigingen. Zolang ze binnen de dorpgrenzen blijven, zijn ze relatief veilig. De Wylerheks, wiens ogen en mond zijn dichtgenaaid, dwaalt ongestoord door het dorp en verschijnt op de vreemdste plaatsen, van slaapkamers tot vitrines van winkels. De bewoners doen er alles aan om het bestaan van de heks voor de buitenwereld geheim te houden en hebben zo ook hun manieren om geïnformeerd te blijven over waar de heks zich bevindt.
Een groepje lokale jongeren is evenwel niet opgezet met de gang van zaken en raakt ervan overtuigd dat het dorpje kan worden gered wanneer de heks niet langer hun geheim is. Ze zetten dan ook een plan op poten. Wanneer de jongens te ver gaan, verkeert heel Beek in gevaar en duurt het niet lang voor totale chaos uitbreekt,…Lees verder
In het dorpje Beek waart al driehonderd jaar de Wylerheks rond. De bewoners doen er alles aan om haar voor de buitenwereld af te schermen. Want wie eenmaal in Beek komt wonen, kan er nooit meer lang vandaan blijven en wie de wraak van de heks op zich haalt, kan het hele dorp in de afgrond storten. Deze spannende fantasyroman met een on-Nederlands tintje combineert het aloude heksenfenomeen met nieuwe technologie. Daarmee wordt een originele draai gegeven aan een verhaal dat anders het risico loopt over platgetreden paden te gaan. De heks en de bewoners worden veelvuldig in de gaten gehouden middels camera’s en computers, maar tegelijkertijd is de onderlinge paranoia middeleeuws te noemen. De spanning wordt vakkundig opgebouwd tot een overdonderende climax. Klein puntje van kritiek is dat het taalgebruik van sommige oudere personages wel erg jeugdig aandoet. Vanwege de heftige scènes en ondanks een aantal jonge personages is dit boek vooral geschikt voor volwassen lezers. Die krijgen e…Lees verder

Over Thomas Olde Heuvelt

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Rasal Hague

Thomas Baudelet Olde Heuvelt (Nijmegen, 16 april 1983) is een Nederlands schrijver van thrillers, horror- en magisch realistische romans en korte fictie. Zijn succesvolste werk is HEX, het boek dat in 2016 in de Bestseller 60 stond en in het buitenland is uitgegeven.

Olde Heuvelt won in 2015 als eerste Nederlander ooit de Amerikaanse Hugo Award voor zijn verhaal The Day the World Turned Upside Down, het eerste winnende niet-Engelstalige boek. Daarnaast werd hij genomineerd voor de World Fantasy Award.

In 1986, toen hij drie jaar oud was, overleed zijn vader. Zijn moeder heeft hem en zijn zus sindsdien alleen opgevoed. In Nijmegen doorliep hij het gymnasium van het Canisius College en studeerde hij Amerikanistiek en Amerikaanse literatuur aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij woonde een half jaar in Ottawa, Canada. Tussen 2007 en 2017 woonde hij in de binnenstad van 's-Hertogenbosch. Sinds 2017…Lees verder op Wikipedia